You are currently viewing Jak prawidłowo wymienić sworzeń wahacza?

Jak prawidłowo wymienić sworzeń wahacza?

Od czasu jak tylko skończyłem technikum samochodowe pracuję jako mechanik samochodowy. Wielu kierowców poruszających się dziś po drogach nie zdaje sobie sprawy jak ważny jest sworzeń wahacza jeden z elementów układu zawieszenia. Nawet najmniejsza wada tego elementu może spowodować nieprawidłowe działanie kół a to z kolei może prowadzić do groźnych sytuacji. 

Fazy wymiany sworznia wahacza

sworzeń wahacza citroen berlingoKilka dni temu do warsztatu przyjechał klient z problemem funkcjonowania układu zawieszenia. Po wstępnych oględzinach diagnoza została postawiona bardzo szybko. Trzeba wymienić sworzeń wahacza Citroen berlingo, który potrzebował naprawy jest samochodem zaskakująco tanim w eksploatacji. Dlatego też naprawa tego elementu była bardzo prosta. Zanim rozpoczniemy jakiekolwiek naprawy należy samochód umieścić na podnośniku, a następnie delikatnie poluzować koła. Sworznie zawsze wymieniamy parami nawet w przypadku uszkodzenia tylko jednego elementu. Po wstępnym poluzowaniu kół podnosimy samochód na odpowiadającą nam wysokość.  Kolejnym krokiem jest ostateczne odkręcenie kół oraz ich ściągnięcie. Aby zdjąć sworzeń musimy zobaczyć jak jest przymocowany do wahacza. Jeśli ten element nigdy nie był wymieniany przymocowany będzie na sity które trzeba usunąć przy pomocy szlifierki kątowej należy to zrobić bardzo delikatnie tak aby nie uszkodzić wahacza. Musimy zeszlifować je od dołu a następnie młotkiem wybić w górę. Jeśli natomiast sworzeń był już wymieniany przymocowany będzie na śruby które wystarczy odkręcić. Po wysunięcia sworznia ostrożnie wyciągamy go z wahacza, który odbije nam do góry dzięki sile napięcia. Po usunięciu starej części montujemy nową przy pomocy dołączonych śrub.

Wymiana tego elementu jest bardzo prosta i można ją przeprowadzić w swoim garażu przy pomocy podstawowych narzędzie każdego majsterkowicza. Musimy tylko uważać aby nie uszkodzić całego wahacza ponieważ narazi nas to na dodatkowe wyższe koszta z wymianą całego elementu układu zawieszenia pojazdu.